JPS Disseny

Diferències de color entre RGB i CMYK, part 2

NOV

06

2016

JPS Disseny

josep m. pasadas

diferencies-de-color-entre-rgb-i-cmyk-part-2-180706

Ja sabem la diferència entre RGB i CMYK però, què són realment els espais de treball RGB i els espais CMYK i quan aplicar un espai o l’altre?

Espais de treball RGB i CMYK

Quan des del nostre ordinador imprimim una foto, sembla un procés senzill i automàtic, però no ho és. Les impressores domèstiques imprimeixen el que veuen, és a dir, una imatge en espai RGB, tal i com es mostra a pantalla. Com? Encara que la imatge estigui en RGB, dins del software de la impressora hi ha un algoritme que transforma l’espai RGB en CMYK, separant així a cada canal els seus píxels corresponents.

Quan volem fer un llibre, catàleg, revista, expositor, etc, amb unes imatges en RGB, la impremta encarregada de fer aquestes impressions ha de transformar l’espai de color de les fotos originals que habitualment és RGB, a CMYK. Hi ha diversos sistemes per fer aquesta transformació, com des de Photoshop, del del RIP del programa de filmació postscript.

L’espai de color en el qual hi treballa una impremta d’avui dia, és el CMYK. Dins d’aquest espai no és convenient que hi hagi elements en RGB perquè a l’hora de processar o «ripejar» els documents, ens podem trobar amb canvis de color considerables amb resultats diferents als esperats. Per això, preferiblement la conversió la fan abans de ripejar.

No entrarem ara a parlar de les diferents corbes de conversió de color. Només farem un petit incís en comentar que sempre, per molt petita que sigui, hi ha una pèrdua de tonalitat; poc apreciable una vegada imprès el producte.

A la imatge, hi podem veure la diferència de treballar el mateix color en RGB i en CMYK, tant amb fons blanc [a l’esquerra], com a negre [a la dreta]. Fem la comparació amb negre i amb blanc perquè, encara que els colors són els mateixos, òpticament es veuen amb intensitats diferents: és l’anomenat canvi de color per efecte òptic.

Com veiem a la imatge, els colors RGB són més vius que els CMYK. Però hem de pensar que el resultat d’impressió de les imatges seran sempre més similars a les tonalitats que veiem a la banda de CMYK. No ens enganyem, no hi ha cap tinta que imprimeixi un Cian amb la llum i tonalitat que veiem al requadre RGB.

Al proper article parlarem de les conclusions finals del funcionament del RGB i del CMYK
Fins aviat...

COMPARTEIX L'ARTICLE ...

O ENVIA'M UN COMENTARI ...   C O M E N T A R . . .